Home / Onderwijs en zorg voor jeugd

Onderwijs en zorg voor jeugd

De invoering van Passend Onderwijs en de Jeugdwet heeft grote impact op de beleidsontwikkeling van onderwijsbesturen, samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs en gemeenten. Onderwijs- en jeugdhulporganisaties krijgen te maken met nieuwe, veelal complexe vraagstukken op het gebied van ambitie, visie, samenwerking en afstemming van de inhoud.

 “De juiste condities creëren voor onderwijs dat past”

De kwaliteit van onderwijs en de verbinding tussen onderwijs, ondersteuning en jeugdhulp komen in een nieuw perspectief te staan. Op bestuurlijk-strategisch niveau gaat het erom condities te creëren voor passende en doorlopende onderwijs(zorg)arrangementen voor de leerlingen in het po, vo, (v)so, PrO en mbo. Een majeure uitdaging! Passend Onderwijs heeft invloed op alle ‘lagen’ van onderwijs- en jeugdzorgorganisaties. En raakt inhoudelijke, strategische én financiële belangen van de verschillende actoren.

Een passende onderwijsplek

Vanuit een onafhankelijke positie dragen we bij aan verbindingen tussen bestuurlijke doelen en belangen en de uitvoeringsvragen van de verschillende spelers en ‘lagen’. We zijn partner voor samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs, besturen, scholen en gemeenten. Maar ook voor jeugdhulporganisaties  die Passend Onderwijs en de Jeugdwet zien als een hefboom om het palet van beschikbare expertise rond het kind of jongere zo optimaal mogelijk te benutten. We helpen samenwerkingen en doorbraken tot stand te brengen. Met één doel: een passend onderwijs- en ondersteuningsarrangement dat het beste uit iedere leerling haalt.

Ondersteuning bij implementatievraagstukken

Onze adviseurs weten uit ervaring wat nodig is om ambities te realiseren en te operationaliseren. We kunnen schakelen tussen de rol van critical friend, adviseur of procesbegeleider.

Hier een selectie van vraagstukken waar opdrachtgevers ons voor inschakelen:

  • ‘Wat betekent onze positionering voor de pedagogisch-didactische processen in de school?’
  • ‘Wat zijn de consequenties van Passend Onderwijs en de samenwerking voor de expertise van het personeel? Hoe speel ik hier beleidsmatig op in?’
  • ‘Hoe richten we in het samenwerkingsverband de Ondersteuningstoewijzing in?’
  • ‘Hoe zorgen we voor doorgaande lijnen?’
  • ‘Hoe richten we de kwaliteitszorg, monitoring en verantwoording in bij gedeelde verantwoordelijkheden van besturen en samenwerkingsverband?’
  • ‘Hoe realiseren we een passend aanbod van onderwijs en ondersteuning voor kinderen met extra ondersteuningsbehoeften?’
  • ‘Hoe realiseren we een optimale verbinding met partners van buiten de school voor hulp en veiligheid?’
  • ‘Biedt  Indiceren Vanuit Onderwijsbehoeften (IVO) voldoende handvatten voor het realiseren van de smalle, brede en inclusieve ondersteuningsschool? Wat zijn hiervoor de criteria?

Proces én inhoud

Onze expertise ligt zowel op het terrein van het proces (verander- en  projectmanagement) als op de inhoud (o.m. analyse van zorgcapaciteit scholen; positioneringsvraagstukken;  ontwikkeling van instrumenten en methodieken; coaching en training leraren en leidinggevenden). We zijn sterk in het verbinden van Passend Onderwijs en jeugdzorg.

Deel deze pagina

Tweet about this on Twitter