M&O Groep

 
 

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  
26 September 2013
In het kader van passend onderwijs wordt verwacht dat iedere individuele school in beeld brengt welke ondersteuning zij zelf kan bieden aan leerlingen.
Opleiding & training

M&O-groep biedt een sterke opleiding met een erkend diploma voor (aspirant) schoolleiders met de tweejarige geaccrediteerde in-company opleiding waarmee besturen over voldoende en gekwalificeerde schoolleiders kunnen beschikken. In deze opleiding, die praktisch en inhoudelijk aansluit bij wat de organisatie wenst te bereiken, wordt een sterke koppeling tot stand gebracht tussen de eigen praktijk van de deelnemers en de gewenste schoolontwikkeling (case-based onderwijs). Daarnaast wordt door bekende experts de nieuwste theorie ingebracht en wordt nadruk gelegd op persoonlijk en integraal leiderschap. Dit gebeurt door training, intervisie, coaching, benchmark en werkplekleren. Dit alles met de mogelijkheid om 20% van de opleidingsinhoud bestuursspecifiek in te vullen, zonder de brede toepasbaarheid te verliezen.
 
In samenwerking met CITO voert M&O-groep de cursussen Schoolzelfevaluatie uit. Het betreft hier de cursussen Schoolzelfevaluatie op basis van LVS-toetsen en Schoolzelfevaluatie op basis van Eind- en Entreetoetsen. U kunt zich voor deze cursussen inschrijven. Tevens bestaat de mogelijkheid om deze cursussen op locatie te laten uitvoeren. Voor meer informatie en/of inschrijving klik hier.

M&O-groep ontwikkelt als co-maker in het kader van de Kwaliteitsaanpak Basisonderwijs Amsterdam (KBA) voor de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling (DMO) van de gemeente Amsterdam de leergang Opbrengstgericht Leiderschap voor (adjunct) directeuren in het primair onderwijs. De leergang beoogt opbrengsten te genereren binnen alle geledingen van de schoolorganisatie. Uiteraard op directe wijze door het stimuleren van de vaardigheden van directeuren. Maar ook indirect door de invloed die het versterken van de vaardigheden van directeuren heeft op het functioneren van de leraren en daarmee uiteindelijk de leerprestaties van kinderen. Dit indirecte effect geldt ook in de relatie tussen directeuren en bestuurders. Gebruik maken van data, het hanteren van een onderzoeksmatige houding en het op de juiste plek inzetten van de kwaliteiten van de teamleden zijn kernvaardigheden die de leergang wil stimuleren bij de deelnemers.

Aanname is dat een groot deel van de Amsterdamse directeuren voldoet aan het competentieprofiel van de NSA en/of tenminste een schoolleidercursus heeft gevolgd. Hiermee zijn de basale schoolleidercompetenties voldoende aanwezig. De leergang is afgestemd op het RDO (Register Directeuren Onderwijs) van de NSA. Dit betekent dat de directeur bij de start van de leergang als aspirant RDO wordt ingeschreven en bij het naar behoren afronden van de leergang voldoet aan de criteria voor RDO en de mogelijkheid heeft zich als RDO te registreren.