M&O Groep

 
 

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  
26 September 2013
In het kader van passend onderwijs wordt verwacht dat iedere individuele school in beeld brengt welke ondersteuning zij zelf kan bieden aan leerlingen.
Onderwijs en organisatie

Goed onderwijs voor elk kind vraagt om goed leiderschap en een goede organisatie van het onderwijs voor alle betrokkenen. De basis ligt in de omgang van leerkrachten met leerlingen in de klas. Om daar kwaliteit te kunnen bieden zijn anderen nodig die dat primaire proces faciliteren en ondersteunen. Binnen de school zijn dat bijvoorbeeld de intern begeleider en de schoolleider. Maar ook het bovenschools management en het schoolbestuur hebben specifieke taken met betrekking tot  schoolontwikkeling en schoolorganisatie. Een goed schoolmanager vraagt zich af op welke wijze hij/zij optimale resultaten voor kinderen in het primaire proces zo goed mogelijk kan ondersteunen. De vraag is dan hoe we vanuit ieders passie en expertise de krachten kunnen bundelen in een effectieve schoolorganisatie?

Schoolontwikkeling
Door kwaliteitszorg en personeelsbeleid te koppelen aan schoolontwikkeling! Schoolontwikkeling staat feitelijk aan de basis. In een goed vormgegeven ontwikkelcyclus worden de leerkrachten ondersteund bij de gewenste ontwikkeling in de klas. Door cyclisch en systematisch toe te werken naar vooraf afgesproken opbrengsten geven we richting  aan de ontwikkeling van medewerkers op alle niveaus.
Momenteel zoeken veel besturen en directeuren naar een goede manier om het onderwerp beoordelen van leraren vorm te geven. Die beoordeling zou niet plaats moeten vinden op basis van abstracte competenties maar op basis van gezamenlijke afspraken over onderwijs en schoolontwikkeling. In onze visie is het op orde hebben van de schoolontwikkeling dus een belangrijke factor bij beoordelen.

Functiemix
Er is een goede kwaliteitsslag te maken met de verdeling van taken en verantwoordelijkheden! Een bestuur kan taken en functies inzetten om de koppeling tussen schoolontwikkeling, kwaliteitszorg en personeelsbeleid te bevorderen en te borgen. De inrichting van de functiemix is in dit kader interessant. Het puur en alleen onderbrengen van bestaande rollen en taken in een LB-functie zou wel eens een enorm gemiste kans kunnen zijn voor de kwaliteit van het onderwijs.

Governance
Denken over governance is voor veel besturen een topic. Zij buigen zich over de vraag wat voor bestuur zij willen zijn om ontwikkelingen in de komende jaren in goede banen te leiden. En hoe willen zij besturen: executief, toeziend of beleidsvormend? Is de wijze van besturen wel afgestemd op de inrichting van het (bovenschools) management en zijn deze complementair aan elkaar? Wat is trouwens de sturingsfilosofie? Wilt u inhoudelijk sturen of faciliteert u processen?