De IVO zorgprofielen in het basisonderwijs

Bij alle IVO onderwijszorgprofielen hoort eenzelfde aanpak, die beschreven staat onder het kopje op schoolniveau, de schoolprofielen bo, vo en sbo/(v)so. De indeling van de profielen verschilt.

Voor het basisonderwijs hanteren wij de volgende profielen:

a    netwerkschool
b    smalle zorgschool
c    brede zorgschool
d    inclusieve school

Onder deze vierdeling van schoolprofielen ligt een dimensie die loopt van gesegregeerd onderwijs (‘exclusie’) naar geïntegreerd onderwijs (‘inclusie’). Met andere woorden: de netwerkschool maakt gebruik van geïnstitutionaliseerde speciale onderwijszorg van andere voorzieningen, zoals speciale scholen, die zich bij voorkeur bevinden in de directe omgeving van de school. De inclusieve school daarentegen heeft in principe alle onderwijszorg ‘in huis’ om leerlingen met speciale onderwijsbehoeften te kunnen handhaven, onder andere doordat de school vaste samenwerkingsrelaties heeft met zorginstellingen buiten het onderwijs zoals bijvoorbeeld een revalidatiecentrum. We kunnen de schoolprofielen ook benaderen vanuit een  ontwikkelingsperspectief, waarbij de netwerkschool als beginfase en de inclusieve school als eindfase wordt beschouwd. Scholen die herkenbaar zijn in één van de schoolprofielen, kunnen de intentie uitspreken om zich te ontwikkelen tot een ander, nabijgelegen schoolprofiel. De vier schoolprofielen zijn ideaaltypisch. In de praktijk komen er allerlei (sub)varianten voor, die uiteindelijk wel weer zijn te herleiden tot één van bovenstaande schoolprofielen. Uiteraard is het schoolprofiel van de school geen statische grootheid. Schoolprofielen veranderen mee met het veranderen van de schoolpopulatie en de keuzes die de school maakt.
De mate waarin een schoolteam in staat is om om te gaan met verschillen tussen leerlingen vormt de basis van het schoolprofiel.

Specifieke kenmerken van het basisonderwijs die relevant zijn voor de onderwijszorg, en dus voor het schoolprofiel:

  • op vierjarige leeftijd is bij veel kinderen nog niet duidelijk wat precies de onderwijsbehoefte is
  • leerkrachten kennen hun leerlingen goed door de vele contacturen per week
  • scholen kunnen de gestandaardiseerde lesmethoden nodig hebben om het onderwijs vorm te geven
  • er is toenemende aandacht voor de 'maatschappelijke opdracht' van de basisscholen.