M&O Groep

 
 

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  
26 September 2013
In het kader van passend onderwijs wordt verwacht dat iedere individuele school in beeld brengt welke ondersteuning zij zelf kan bieden aan leerlingen.
Een groepsdynamische aanpak moeilijke groep
Beschrijving

Het is voor iedere leerkracht erg vervelend om met een gedragsmoeilijke groep te werken. De leerkracht probeert er van alles aan te doen, maar dit levert niet altijd het gewenste resultaat op. Een schoolteam kan er zelfs in gaan berusten dat er af en toe een moeilijke groep op school is.
Alleen… wie krijgt de groep volgend jaar?

Binnen groepsdynamisch onderwijs is dit allerminst een vanzelfsprekende zaak! Groepsdynamisch onderwijs heeft een unieke aanpak om scholen en groepen op redelijk korte tijd te socialiseren. De beste resultaten haalt een school als het een afgestemde  teamaanpak heeft ten aanzien van het oplossen van ruzies en verbetering van de omgang tussen kinderen. Binnen een school is het echter niet altijd mogelijk om met een team aan de slag te gaan, vooral als de nood hoog is en het noodzakelijk is dat een leerkracht zo snel mogelijk adequate hulp krijgt. De 'groepsdynamisch aanpak moeilijke groep' is een efficiënte en effectieve werkwijze die er voor zorgt dat er op redelijk korte termijn in de groep meer rust komt en dat de groep op een acceptabel niveau gaat draaien.

Wat is het geheim van deze aanpak?
Op de eerste plaats karakteriseert groepsdynamisch onderwijs een moeilijke groep niet als een groep met enkele invloedrijke gedragsmoeilijke kinderen. Groepsdynamisch onderwijs laat zien dat er een onevenwichtige dynamiek is tussen subgroepen in de groep. Deze onevenwichtigheid is een belangrijke oorzaak van gedragsproblemen. Zo’n gedragsmoeilijke groep behoeft een andere aanpak dan die men gewend is met een groep met een meer evenwichtige samenstelling.

Op de tweede plaats zoekt groepsdynamisch onderwijs de oorzaak van gedrags- en motivatieproblemen bij de leerkracht. Een belangrijke oorzaak is vooral het onbewust onrechtvaardig handelen van de leerkracht in de groep. Omdat een leerkracht dit onbewust doet, mag dit niet als een verwijt opgevat worden, maar als een appèl tot reflectie. Onbewust onrechtvaardig handelen is een belangrijk groepsdynamisch concept waarmee leerkrachten nog niet vertrouwd zijn.

Binnen de groepsdynamische aanpak wordt de leerkracht zich bewust van het effect van onrechtvaardig handelen op de omgang en leren van kinderen in een groep. Door een gerichte groepsdynamische aanpak worden deze onrechtvaardigheden opgeheven met als verbluffend resultaat, een meer gemotiveerde en gesocialiseerde groep. Het is geen sprookje! We kunnen u in contact brengen met leerkrachten en ook kinderen die deze ervaring hebben.

Welke voorwaarde stellen we hierbij aan de leerkracht?
Een belangrijke voorwaarde is dat de leerkracht gaat inzien dat het effectiever is om de oorzaken van de moeilijke groep niet buiten zichzelf te leggen (kinderen, opvoeding, buurt etc), maar binnen zichzelf. Bijvoorbeeld het eerder genoemde onbewust onrechtvaardig handelen van de leerkracht is een voorbeeld van oorzaak zoeken in het handelen van de leerkracht zelf. Kan een leerkracht deze omslag in denken maken, dan is het veel gemakkelijker om bijvoorbeeld  groepsdynamisch klassenmanagement of effectieve conflicthantering in te voeren. Als het nodig mocht zijn is het ook mogelijk dat de gdo-adviseurs bepaalde aspecten van de aanpak in de groep introduceren en voordoen. Sommige leerkrachten hebben daar behoefte aan. Voordoen kan het proces sterk versnellen.

Hebt u een moeilijke groep en is uw nieuwsgierigheid gewekt om verder te onderzoeken of deze aanpak iets  is voor u, dan kunt u met ons (Willem Mennen en Adrie van den Eeden) contact opnemen. Zij zijn graag bereid u nader te informeren. Zij kunnen u ook in contact te brengen met scholen die al enige tijd succesvol werken met deze groepsdynamische aanpak. Daardoor hoort u de ervaringen van leerkrachten op de werkvloer en weet u ook zeker dat het in praktijk werkt.