M&O Groep

 
 

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  
26 September 2013
In het kader van passend onderwijs wordt verwacht dat iedere individuele school in beeld brengt welke ondersteuning zij zelf kan bieden aan leerlingen.
De IVO ondersteuningsprofielen in het sbo en (v)so

Bij alle IVO ondersteuningsprofielen hoort eenzelfde aanpak, die beschreven staat onder het kopje op schoolniveau, de schoolprofielen bo, vo en sbo/(v)so. De indeling van de profielen verschilt.

Voor het speciaal basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs hanteren wij de volgende profielen:

a    doelgroepenschool
b    integratieve school

Het (voortgezet) speciaal onderwijs en speciaal basisonderwijs zien wij als voorzieningen binnen de regionale samenwerkingsverbanden, die daar waar nodig de reguliere scholen aanvullen in hun opdracht om Passend Onderwijs te bieden. De positie van deze voorzieningen is duidelijk anders dan die van de reguliere scholen: ouders kunnen niet rechtstreeks hun kind aanmelden bij de school, aanmelding is afhankelijk van de indicatiestelling binnen het regionaal samenwerkingsverband, en dus van de onderlinge afspraken binnen dat verband.

De profilering gaat in op de soort voorziening die de school is.

De doelgroepenschool is aanbodgericht. De voorziening richt zich op een specifieke doelgroep zoals leerlingen met een lichamelijk beperking, een verstandelijke beperking, langdurig zieken etc.  Kenmermende uitgangspunten en opvattingen bij een doelgroepenbenadering:

  • de doelgroep heeft betrekkelijk uniforme onderwijsbehoeften
  • leren in homogene groepen van leerlingen met de betreffende onderwijsbehoeften heeft de voorkeur
  • de expertise die de doelgroep nodig heeft, vraagt een omgeving van een specialistische voorziening

De integratieve school is vraaggestuurd. De voorzieningen worden in aanvulling op de mogelijkheden van de reguliere scholen ingezet. Er zijn meerdere specialismen binnen deze school beschikbaar en de school is in staat om haar voorzieningen als het ware om de reguliere scholen heen te brengen. Kenmerkende uitgangspunten bij een integratieve benadering:

  • de onderwijsbehoeften van leerlingen worden niet geordend naar medische en/of psychologische kenmerken, maar naar onderwijsbehoeften
  • leren in heterogene groepen van leerlingen met verschillende onderwijsbehoeften heeft de voorkeur
  • de inzet van de expertise die sommige leerlingen nodig hebben heeft een meerwaarde ook voor leerlingen die een dergelijke behoefte niet zo specifiek hebben.