M&O Groep

 
 

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  
26 September 2013
In het kader van passend onderwijs wordt verwacht dat iedere individuele school in beeld brengt welke ondersteuning zij zelf kan bieden aan leerlingen.
Leergang Opbrengstgericht lesgeven

Doelgroep

Leraren basisonderwijs die:

  • gemotiveerd zijn om hun eigen opbrengstgerichte handelen te verbeteren. 
  • onderwijsactiviteit efficiënt willen inrichten en leerlingen taakbetrokken willen houden.
  • willen leren hoe je systematisch data kunt verzamelen, analyseren en bespreken met collega’s en gebruiken om prestatie en resultaten van leerlingen te verbeteren.
  • willen leren welke onderwijskundige doelen het beste geformuleerd kunnen worden voor de groep.
  • inzichten willen verkrijgen over hoe je leerarrangementen op maat kunt inrichten.

 

Inhoud

De Leergang Opbrengstgericht Lesgeven heeft de volgende kenmerken:

  • Negen bijeenkomsten
  • Kennisoverdracht, praktijkgericht en vaardigheidstraining
  • Uitgangspunt zijn eigen leervragen en schoolorganisatievragen
  • Actief en participerend leren
  • Opbrengstgericht
  • Begeleiding van een leer-ontwikkelteam binnen de school is mogelijk

 

Module 1. Het sturen op resultaatgericht onderwijs

Tijdens de eerste module geven wij antwoord op de volgende vragen:

  • Wat maakt de leraar een goede leraar?
  • Wanneer werk je opbrengstgericht?
  • Welke kernkwaliteiten en competenties ondersteunen mijn opbrengstgerichte gedrag?
  • Hoe stuur ik op leren en opbrengsten?

 

Module 2. Het sturen van veranderingsprocessen

In de tweede module leren de deelnemers essentiële vragen te stellen die leidraad zijn voor onderzoek en handelen in de praktijk. Welke data m.b.t. het leren van leerlingen doen er toe als je wilt investeren in het verhogen van opbrengsten? Hoe sluit je als leraar aan bij de leerbehoefte van de leerlingen? Hoe kan een leraar systematisch data verzamelen, analyseren en bespreken met collega’s? Ook zal stilgestaan worden bij welke data een leraar kan gebruiken om prestatie en resultaten van leerlingen te verbeteren en welke onderwijskundige doelen het beste geformuleerd kunnen worden voor de groep.

 

Module 3. Onderwijskundig leiderschap

De derde module staat in het teken van:

  • Betekenis geven aan een opbrengstgerichte les: Wat Werkt In de Klas!
  • De in te zetten SBL- competenties die je als leraar moet inzetten om de kwaliteit van de opbrengsten te verbeteren
  • De link met de eigen competenties en vaardigheden (POP)
  • Het bepalen van essenties van (basis)leerstof en de vertaling daarvan in het handelen als leraar: Wat Werkt! haalbaar en gedegen programma
  • Wat merken leerlingen, collega’s en ouders van jouw opbrengstgericht lesgeven? > ingrediënten voor een eigen POP!

 

Kosten


€ 1975,-


Deze prijs is inclusief kosten voor catering, administratie- en materiaalkosten en bewijs van deelname.


Meerprijs wordt berekend bij inzet van coaching en evt. begeleiding binnen de school van een leer-en ontwikkelteam dat zich richt op het samen sturen op kwaliteit binnen de school. Hier kan een offerte op maat voor worden aangevraagd.

 

Planning

In overleg met de opdrachtgever.

Lesbijeenkomsten

In overleg met de opdrachtgever.

Locatie

In overleg met de opdrachtgever.

 


knop-aanmeldingsformulier.jpg

 

knop-algemene-voorwaarden.jpg