Doelgroep
Directeuren basisonderwijs die willen leren onderwijsbeleid, kwaliteitszorg en personeelsbeleid te integreren en te laten samenkomen in opbrengstgerichte schoolontwikkeling.
Inhoud
De Leergang Opbrengstgericht Leiderschap voor directeuren heeft de volgende kenmerken:
- Drie modules van drie bijeenkomsten
- Kennisoverdracht, praktijkgericht en vaardigheidstraining
- Uitgangspunt zijn eigen leervragen en schoolorganisatievragen
- Actief en participerend leren
- Opbrengstgericht
- Begeleiding en intervisie door ervaren coaches
- Begeleiding van leerontwikkelteam binnen de school is mogelijk
Deze Leergang bestaat uit drie modules. Iedere module omvat drie bijeenkomsten. De eerste twee bijeenkomsten zijn vooral gericht op informatieoverdracht, terwijl de derde bijeenkomst een trainingskarakter heeft. Opbrengsten per module:
Module 1: Het sturen op resultaatgericht onderwijs
- inzicht in de drie basiscompetenties van de schoolleider
- beelden wat een opbrengstgerichte leider doet
- indicatoren geformuleerd waarmee u uw eigen meetbaar en zichtbaar leiderschapsgedrag kunt analyseren
- zicht op welke condities nodig zijn in de school voor schoolontwikkeling
- tools om het schoolplan en jaarplan te beoordelen op basis van opbrengstgericht werken
- zicht op het toepassen van een cyclische werkwijze waarmee u systematisch (pdca-) data verzamelt, analyseert en bespreekt met uw intern begeleider en team
Module 2: Het sturen van veranderingsprocessen
- in kaart gebracht wat u nodig heeft om planmatig en doelgericht te werken aan schoolontwikkeling.
- zicht op uw onderwijskundige rol in het veranderingsproces.
- input voor de lotus “continue schoolontwikkeling”(grondregels, missie, doelen) om een schoolontwikkelplan te maken
- zicht op uw persoonlijke vaardigheden om als schoolleider invloed te hebben op de ontwikkeling van onderwijsprofessionals en weet u hoe u hieraan invulling kunt geven
Module 3: Onderwijskundig leiderschap
- zicht op de pijlers van goed onderwijs (randvoorwaarden, leeromgeving, proces en effecten)
- zicht op het toepassen van de pdsa waarmee u systematisch data verzamelt, analyseert en bespreekt met uw intern begeleider en uw team
- vaardigheden verworven in het voeren van resultaat- en ontwikkelingsgesprekken
- inzicht in de rol van de schoolleider om onderwijsprofessionals te ondersteunen in hun competentieontwikkeling.
Deze Leergang bestaat uit drie modules. Iedere module omvat drie bijeenkomsten. De eerste twee bijeenkomsten zijn vooral gericht op informatieoverdracht, terwijl de derde bijeenkomst een trainingskarakter heeft.
Kosten
€ 4.500,-
Deze prijs is inclusief de inzet van een ervaren coach die ondersteunt bij het realiseren van de doelen die gesteld worden en kosten voor lunch, administratie- en materiaalkosten en diploma en inschrijving in het register.
Meerprijs wordt berekend bij uitbreiding van het coachingspakket en evt. begeleiding binnen de school van een leer-en ontwikkelteam dat zich richt op het samen sturen op kwaliteit binnen de school. Hier kan een offerte op maat voor worden aangevraagd.
Het opleidingstraject kan ook zonder coaching worden gevolgd. Kosten zijn dan € 3750,-
Planning
In overleg met de opdrachtgever.
Lesbijeenkomsten:
In overleg met de opdrachtgever.
Locatie
In overleg met de opdrachtgever.