M&O Groep

 
 

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  
26 September 2013
In het kader van passend onderwijs wordt verwacht dat iedere individuele school in beeld brengt welke ondersteuning zij zelf kan bieden aan leerlingen.
Publicaties Indiceren Vanuit Onderwijsbehoefte
Beschrijving

Passend Onderwijs vraagt om de ontwikkeling van een eigen indicatiesystematiek. In 2013 houden de CvI’s op te bestaan. Nieuwe indicatieaanvragen en herindicatie voor alle ‘zittende’ leerlingen op het (v)so moeten worden georganiseerd door het nieuwe samenwerkingsverband. Geen enkel model kan voorschrijven wat het beste werkt in een bepaalde regio.

De wetenschap die we wel hebben, en die we beschrijven in ‘Indiceren en arrangeren met organisatiemodel IVO Passend Onderwijs’, is hoe dingen samenhangen. Hoe het overzicht er uit ziet. Hoe je het ene kan organiseren en wat dat voor effect heeft op het andere. Indicatiestelling is volgens onze zienswijze onlosmakelijk verbonden met profileren en financieren, ofwel het verdelen van de middelen. Met dit als uitgangspunt ontwikkelde M&O-groep het organisatiemodel voor Passend Onderwijs: IVO.

In de publicatie vindt u verder enkele casusvoorbeelden van een pilot van deze aanpak in de Zaanstreek en een planningwijzer ter ondersteuning van de invoeringsagenda Passend Onderwijs in de regio. Het boekje 'Indiceren en arrangeren met organisatiemodel IVO Passend Onderwijs', geschreven door Irma Miedema en uitgegeven door M&O-groep, is te downloaden. 

Indien u geïnteresseerd bent in een uitgebreide beschrijving van de pilot in de Zaanstreek kunt u het door Irma geschreven rapport 'Indiceren en arrangeren een pilot in de Zaanstreek', eveneens downloaden.

In het najaar van 2011 heeft M&O-groep namelijk in samenwerking met Samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs Zaanstreek en Agora Stichting voor Bijzonder Primair Onderwijs in de Zaanstreek een pilot uitgevoerd om Indiceren Vanuit Onderwijsbehoefte (IVO) uit te proberen ter vervanging van de indicatiestelling door de Commissies voor Indicatiestelling (CvI’s). De opzet van de pilot en de resultaten die hieruit zijn voortgekomen voor zowel het voortgezet als voor het primair onderwijs staan beschreven in het rapport ‘Indiceren en arrangeren – een pilot in de Zaanstreek.’