M&O Groep

 
 

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  
26 September 2013
In het kader van passend onderwijs wordt verwacht dat iedere individuele school in beeld brengt welke ondersteuning zij zelf kan bieden aan leerlingen.
Coachingsopleiding

De opleiding: coaching door directeuren in het onderwijs

Doelgroep

Ervaren, goed functionerende directeuren die willen leren hoe zij (startende) collega’s middels coaching kunnen ondersteunen in het ontwikkelen naar effectief, goed en inspirerend schoolleiderschap.

Inhoud

De Leergang Opbrengstgericht Leiderschap voor directeuren heeft de volgende kenmerken:

  • Vier modules van 2 dagen, de vijfde module van 1 dag
  • Kennisoverdracht, vaardigheidstraining, praktijkgericht
  • Actief en participerend leren
  • Door passende huiswerkopdrachten worden de modules voorbereid en het geleerde zo direct mogelijk in de praktijk gebracht
  • De opleiders zijn zeer ervaren coaches
  • Na module 3 wordt door de cursist reeds gestart met coaching


Deze opleiding bestaat uit 5 modules (totaal 9 dagen) met de volgende inhoud en doelen:

Module 1: Oriëntatie op coaching en op jezelf

  • Oriëntatie op de inhoud van de opleiding
  • Oriëntatie op de vraag "wat is coaching?" en "welke eigenschappen/kenmerken heeft een goede coach?"
  • Leer jezelf kennen, ontdek je sterktes en zwaktes, je doorschieters en je valkuilen. De invloed die jouw perceptie heeft op jouw zien en luisteren naar de ander Door inzicht in en begrip voor andere denkwijze, beslissingsfactoren, communicatie de ander beter leren begrijpen en open een coachingsgesprek te kunnen voeren.
  • Dit wordt mede gedaan aan de hand van de ALTI en een POP wordt gebruikt om de persoonlijke groei naar een goede coach te kunnen realiseren.


Module 2: Basisvaardigheden t.b.v. coaching

  • Kennismaken met (theorie) en oefenen van de basisvaardigheden van de coach.
  • Bijzondere aandacht wordt besteed aan het observeren en beluisteren van de verbale  en non-verbale communicatie en het effectief hier op leren inspelen.
  • De vaardigheid van het stellen van verschillende soorten vragen wordt geoefend.
  • De cursisten beheersen de technieken van reflecteren en de techniek van feedback geven en kunnen deze in de praktijk toepassen.
  • De cursisten leren het herkennen en omgaan met paradigma's, weerstanden en blokkades bij zichzelf en bij de coachee.


Module 3: Coaching van professionals

  • We behandelen de rollen van de coach en de coachee, het hanteren van een protocol passend bij de coaching van (collega-)directeuren binnen de stichting.
  • De cursist heeft de kennis betreffende een goede gespreksopbouw en oefent dit aan de hand van casussen.
  • De cursist kent de invloedfactoren van een coachingsgesprek en weet deze te hanteren. De cursist is in staat om het coachingsgesprek (bij) te sturen en naar resultaat te brengen.
  • Een concept gedragsprotocol voor de rol van interne coach wordt besproken.


Module 4: De inzet van functionele technieken en instrumenten

  • We behandelen diverse technieken en instrumenten die functioneel ingezet kunnen worden tijdens coachingstrajecten. De cursist kan inschatten wanneer en op welke wijze het inzetten van een instrument of een specifieke techniek functioneel kan zijn in een coachingstraject.
  • De cursist heeft theoretisch en praktisch kennisgemaakt met ten minste 2 functionele technieken en ten minste 2 functionele instrumenten en heeft ook artikelen ontvangen ter ondersteuning van / kennismaking met de inzet van andere instrumenten en technieken in coachingstrajecten.
  • Hiernaast oefenen we met de opleidingsgroep de intervisievaardigheden en starten met de groep ook een intervisiegroep op met als doel de ontwikkeling als coach na de opleiding verder (onderling) te ondersteunen.


Module 5: Coaching vanuit het biografisch perspectief + afronding

  • We behandelen de rol van het biografisch perspectief tijdens coachingstrajecten. De cursist heeft de basiskennis van hetgeen het biografisch perspectief kan betekenen. De cursist kent in dit kader ook de grenzen waarbinnen de coach dient te handelen.
  • Ter afronding van de opleiding verantwoordt de cursist middels (een eigen) presentatie de ontwikkelingen die hij/zij in het kader van deze opleiding heeft gerealiseerd. De cursist laat zien over voldoende kennis en vaardigheden te beschikken om zelfstandig (startende) collega-directeuren te kunnen coachen.


Groepsgrootte

De opleidingsgroep bestaat uit minimaal 8 personen en maximaal 16 personen. Bij een groep van 12 of meer cursisten wordt gewerkt met 2 opleiders.


Kosten

De kosten bedragen € 3.450,- per cursist.

Dit is inclusief de ALTI, cursusmateriaal, lunch, materiaalkosten en het gebruik van een digitaal portfolio. 

Indien gekozen wordt om de modules 1 t/m 4 als geschakelde tweedaagse te organiseren (met overnachting), worden de kosten per cursist € 3.950,- .

Indien de opleiding in-company georganiseerd wordt, kan in overleg gekozen worden voor een aanpassing of aanvulling van één of meerdere modules. De meerprijs wordt aan de hand van de vraagstelling berekend.